باخیش
پنجشنبه 11 تیر 1394
یازار: تـئهران تورکلری                                                             بؤلوم| خبر
+0 لایک


روزی که 'حاج غلامحسین خان نایب' مخترع ترکِ آذربایجانی 'چلوکباب' ، طبخ این غذای لذیذ را در دربار قاجار آغاز کرد ، فکر نمی‌کرد روزی برسد که مردم تهران برای خوردن غذا و بخصوص انواع کباب ها در بیرون از خانه، این قدر علاقه نشان دهند و به تبع آن امروز رستوران‌های ترکِ 'اجاق باشی' تأسیس شوند.

رستوران‌های اجاق باشی [به فارسی= رستوران‌های سر اجاقی] نوعی رستوران‌های ترکیه‌ای است که با همین نام اصلی‌اش (اجاق باشی) طی سالهای اخیر در شهر تهران جایی برای خود باز کرده است و با وجود اینکه تعداد این مکان‌ها نسبت به رستوران‌های دیگر بسیار کم اند، اما به جهت ویژگی‌های منحصر به فردش، مردم تهران به محض باخبر شدن و آشنایی از نحوه‌ی ارائه‌ی سرویس غذاخوری توسط این رستوران‌ها، همراه با مهمانان ویژه‌شان از هر محله و منطقه، خود را به این مکان‌ها می‌رسانند تا چلوکباب ترکی را این بار از نوعی دیگرش تجربه نمایند.

ویژگی منحصر به فرد اجاق باشی، همانطور که از اسمش پیداست، طبخ کباب مورد علاقه بدون واسطه و توسط خود بر سر اجاقی است که در وسط میز سرو، قرار گرفته شده است.

این رستوران‌های نوپا بیشتر مورد استقبال قشر پولدار جامعه است و کسی که حداقل یکبار لذت کباب خوردن را در اجاق باشی تجربه کرده باشد، بارها و بارها برای خوردن غذای مورد علاقه‌اش به این مکان‌ها باز خواهد گشت. قیمت یک سرویس کباب در اجاق باشی در تهران از 70هزار تومان شروع می‌شود و گاه تا 200هزار تومان و بیشتر نیز افزایش دارد.


آنهایی که پیشتر حداقل یکبار به کشور توریستی ترکیه سفر کرده اند، از نزدیک شاهد عملکرد و جزییات کار این رستورانها در ارائه‌ی غذای کشورهای جهان و ذائقه های مختلف بوده‌اند. البته این کارکرد اجاق باشی در تهران هم خوب جا افتاده است.

نحوه طبخ غذا به این صورت است که مهمانان ابتدا با انتخاب و سفارش نوع گوشت (مرغ، ماهی، گوسفند، بره و...) آماده طبخ شده که مهماندار بر سر میزشان می‌آورد، توسط خود مهمانان شروع به طبخ بر روی اجاق گاز مخصوص کباب پزی که در وسط میز تعبیه شده و هواکش قوی‌ایی بر بالای اجاق قرار گرفته شده، می‌گردد و در حین طبخ، بوی کباب مورد علاقه، بازشدن اشتهای فرد، توأم با دست پخت خود، بر لذت خوردن کباب لذیذ همراه با نان یا برنج و دیگر مخلفاتش می‌افزاید. *

سیدمجتبی موسوی

________________________________________________________________________________
* این اولین نوشته ای است که درباره رستوران های اجاق باشی در فضای نت منتشر میشود؛ احتمال اینکه مقاله فوق تکمیل تر شود هم زیاد است.



آچار سؤزلر : غذاهای ترکی, رستورانهای اجاق باشی,