باخیش
سه شنبه 16 تیر 1394
یازار: تـئهران تورکلری                                                             بؤلوم| تحلیل
+0 لایک


امروز برنامه‌ای از تلویزیون فارسی صدای آمریکا (voa) با موضوع "برج آزادی تهران" پخش و چنان القا شد که این برج ، سَمبل واقعی هویت تهران می‌باشد! که گویا این باصطلاح نماد هویت(!) مورد بی مهری مسولین نیز قرار گرفته است!!

در این برنامه، برج آزادی با قدمتی ۵۰ساله در برنامه‌ای چالشی همواره در مقابل برج جدیدالاحداث "میلاد" قرار داده می‌شد تا بعنوان قدیمی‌ترین برج تهران که سمبل تاریخ و فرهنگ این شهر میباشد معرفی و القاء گردد.

در برنامه مذکور، در حالی به تمام برجها و بناهای مرتفع و معروف دنیا در طول تاریخ تا به امروز بعنوان نماد هویتی ملل پرداخته شد که به قدیمی‌ترین برج تهران، یعنی برج "توغرول(طغرل)" یادگار پادشاه ترک سلجوقی و دربردارنده هویت واقعی تاریخی و فرهنگی تهران که همان ترکی-اسلامی می‌باشد، نه تنها پرداخته نشد، بلکه حتی هیچ نامی هم از اینچنین اثر مهمی به میان آورده نشد! ...

در این برنامه، "حسین امانت" معمار و طراح برج آزادی درباره علت انتخاب طرح آن گفت که قرار بود این برج تداعی کننده تاریخ ۲۵۰۰ساله (شاهنشاهی) باشد. این طرح، تلفیقی از معماری پارسی و اسلامی است.

این در حالی است که هویت تهران بعد از کودتای پهلوی علیه حکومت سلسله ترک قاجار، با توهین و تحقیر ترکها و تاریخ سازی پوشالی آریایی-پارسی طرح‌ریزی شد و در دوره پهلوی دوم، در ادامه همین هویت‌سازی بود که برج آزادی بعنوان سمبل پارسی در کنار اعتقادات اسلامی مردم طراحی و اجرا شد تا نمادی از هویتی جدید به مردم القاء شود و امروز پارسگرایان لوس‌آنجلسی در پی القاء بیش از پیش این هویت ساختگی بعنوان هویت واقعی تهران می‌باشند!

سیدمجتبی موسوی

1391/10/22



آچار سؤزلر : برج طغرل,