باخیش
سه شنبه 30 آذر 1395
یازار: تـئهران تورکلری                                                             بؤلوم| خبر
+0 لایک

شب‌چله «هندوانه» بخوریم یا «انار»؟

 اصل میوه هندوانه از هندوستان است چنانکه از ریشه این کلمه [منسوب به هندوان] برمی‌آید ؛ گونه کامل‌تر نام آن «خربزهٔ هندوانه» بوده‌است که (خربزه/قربوزه) خود از واژه ترکی «قارپوز» گرفته شده است.

🍅 «انار» نماد شب‌چله آذربایجان:
از قدیم‌الایام در آذربایجان در شب چله (چیلله) انار که میوه این فصل و سازگار با شرایط آب‌وهوایی آن می‌باشد مزین‌کننده سفره‌ها و نماد این شب بوده است.
انار محصولی است که در جنوبی‌ترین و هم شمالی‌ترین مناطق آذربایجان به وفور بعمل می‌آید ؛ شهرستان ساوه را با انار معروفش می‌شناسند همچنانکه این میوه یکی از نمادهای ملی کشور آذربایجان می‌باشد.

🍉 فلسفه صرف هندوانه در شب یلدا:
درخصوص خوردن هندوانه در شب اول زمستان عده‌ای بر این اعتقادند: "اگر مقداری هندوانه در این شب بخورید در سراسر زمستان طولانی، سرما و بیماری بر شما غلبه نخواهد کرد"!! ؛ اما از آنجاییکه خوردن این میوه تابستانی پرآب و سرد در این موقع سال خود عامل بیماری‌های متعددی است این نظریه نمیتواند صحت داشته باشد و به راحتی رد میشود. همچنانکه یک اصل علمی هست که خوردن هر میوه‌ای در غیر از فصل خود را بشدت مضرّ میداند.

اگرچه دلیل غیرعلمی خوردن هندوانه در شب یلدا برای ما امری کاملاً خرافی است اما به جهت ورود آن از هندوستان که خود منطقه گرمسیری است و پارسیان که دارای اشتراکات فرهنگی با هندوان هستند و غالباً در مناطق گرمسیری ایران ساکن‌اند بجا هم باشد لذا این باور به نظر ما خرافی و نابجا و به نظر پارسیان صحیح و بجا بوده که مثل دیگر تبلیغات دوره پهلوی در لایه‌های عامه مردم و بدون در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی و آب‌وهوایی به دیگر مناطق ایران نیز رسوخ یافته است.

بنابراین استفاده خوراکی از هندوانه برای شب‌چله در مناطق سردسیر و حتی نیمه‌سردسیر مثل تهران، یک فرهنگ وارداتی و شیوه‌ای غلط و بدعت‌گونه بوده و هیچ سنخیتی با شرایط بدنی مردم و آب‌وهوا در این فصل ندارد و در عوض، انار میوه‌ای است سرشار از خاصیت و متناسب با فصل، بهترین خوراکی و نیز نماد این عید سنتی آذربایجانی‌ها بوده و می‌باشد.

🔸سیدمجتبی موسوی


تهران اوشاخلاری👇
http://telegram.me/joinchat/D6MtUz9Ab3eHR3vcEnngcg